Amsterdam
+31630386237
hp@ligtol.nl

Pleidooi voor Coöperatief onderwijs platform

Voor digitale technologie gedreven verandering

ligtol.nl-platform-economie

Pleidooi voor Coöperatief onderwijs platform

Het onderwijs in Nederland is van hoog niveau (top 10 ranking). Er is een legacy gecreëerd waar we trots op mogen zijn. Toch zijn er een aantal unstoppable trends gaande die waarschijnlijk ook het onderwijs gaan raken. Gaat het onderwijs platformiseren net als b.v. de taxi branche (Uber) of vakantieverhuur (AIRBNB).

Welke unstoppable trends zijn dat?

De opkomst van cloud

Alles kan tegenwoordig online, ook leren. Cloud heeft ook een aantal veranderingen gebracht in de manier waarop diensten worden geconsumeerd. De gebruiker verwacht “instant gratification”, ofwel directe levering. De gebruiker is aan zet en kan zonder tussenkomst van een andere partij direct “zaken doen”. Als de docent vraagt “doe boek X open op pagina 10”, dan zou de student binnen een paar klikken het boek moeten kunnen huren en openen op pagina 10.

Digitalisering

Digitalisering is de toepassing van technologie in het primaire proces. De student journey moet daarbij leidend zijn. Hoe kunnen we deze journey optimaal digitaal ondersteunen.

Volgens de definitie van Vlerick Business School, gebruikt bij het jaarlijkse FD Transformers onderzoek, is digitale transformatie een integrale bedrijfstransformatie waarin digitale technologieën een dominante rol spelen. Of anders geformuleerd: het is de overgang naar een ander businessmodel of andere manier van organiseren waarbij digitale technologieën een dominante rol spelen.

Platform economie

De wereld is aan het “ver-platformen”. Vele sectoren zijn al “slachtoffer” geworden. Een platform verzorgt alle transactie tussen twee partijen en verzamelt daardoor (te)veel macht.

  • Het platform verzamelt identiteiten van gebruikers
  • Het platform verzamelt gebruikers data
  • Een platform dat voorbij het “tipping point” groeit is niet meer te stoppen. Meer aanbod versterkt de vraag, meer vraag versterkt het aanbod. Dit staat bekend als het netwerk effect.

Inmiddels zijn een aantal platformen dusdanig groot en machtig dat er een politieke roep is ontstaan voor boetes en regulering.

Gaan we dit in de toekomst ook zien in onderwijs?

Verander trigger

Wellicht zien we allemaal deze ontwikkelingen wel, maar denken we “ach dat gebeurt niet in het onderwijs, want…”:

  • Nederlandse onderwijsinstelling staan hoog genoteerd in de ranglijsten.
  • onderwijs is geen vrije markt.
  • we leven nog in een diplomacratie. Er wordt veel waarde gehecht aan het juiste papiertje
  • accreditatie en financiering liggen bij de “incumbent

Innovatie

Deze houding ten aanzien van de ontwikkelingen is een klassiek innovators dilemma zoals Clayton Christensen het beschrijft in zijn boek. Doorvertaald naar de onderwijsmarkt kan ik stellen dat de online educatie initiatieven nog klein zijn en ons niet raken.

De verandering van een keten is complex. Stelt Rebecca Henderson (Professor aan de Harvard business School). Incumbents zijn goed in het veranderen van componenten, nieuwkomers veranderen de hele keten.

Grey education

Ondertussen vindt meer en meer onderwijs online plaats buiten de onderwijsinstelling om. We noemen het nu nog informeel leren. Zoals we vroeger “non sanctioned IT” in de cloud, “grey IT” noemde. Dat was dan vanuit de IT-afdeling gezien “grey”. Voor de gebruiker was het een oplossing voor een probleem, een echte toepassing. Zo kijkt een student natuurlijk ook naar online leerbronnen.

Een deel van de student journey vindt dus al plaats buiten de onderwijsinstelling. Zet deze ontwikkeling door tot een tipping point, waarbij aanbod de vraag versterkt en vraag het aanbod. Met een “winner takes it all” tot gevolg?

Gelukkig is er een organisatie vorm die primair gericht is op stakeholder value, de coöperatie. In de platformeconomie kan de coöperatie gebruikt wordt om waarde met elkaar te delen. Dan zijn we allemaal winnaar.